lauantai 11. lokakuuta 2008

Perla



Perla: kaulakoru makeanvedenhelmistä (vaaleanpunainen, mauve, pronssi, hiekka). Näitä helmiä olen hautonut varmaan kaksi vuotta. Ne ovat niin pientä kokoa (4 mm), että koin niiden jäävän hyvin mitäänsanomattomiksi tavallisessa helminauhassa. Päätin sitten tehdä niistä runsaamman juhlakorun, ja ainakin minä itse pidän lopputuloksesta.

Helminauhaan meni huomattavasti enemmän helmiä kuin yksi tai kaksi nauhaa ja korupiikkejä sai taas sulatella ihan urakalla. Nostan kyllä hattua niille, jotka omilla uniikeilla koruillaan itselleen elantoa hankkivat, nimittäin näissä on todella suuri työ. Tätä olen tehnyt iltaisin varmaan 3.4 viikkoa, minulla kun tuo harrastuksiin käytettävä aika on rajattua. Luulisin, että tällaisen työstämiseen käytetty todellinen aika olisi 2-3 työpäivää korupiikeistä lähtien. Ja työllehän on myös laskettava palkka. Joten en yhtään ihmettele esimerkiksi Magdalena Borejkon tai Passementerien hintoja, muutamia mainitakseni. He molemmat nimittäin mielestäni myyvät erittäin kohtuuhintaan, ottaen huomioon vielä materiaalien uskomattoman hyvän laadun. Aidosti uniikista työstä myös minä itse olen valmis maksamaan.

Kuva on jälleen laadultaan ja kaiken muun suhteen ihan surkea. Olen laittanut itselleni uuden kameran joululahjatoivelistalle, eli nyt ei auta helmiä ostella, vaan oikeasti säästää tuota kameraa varten. Onko vinkkejä hyvistä järjestelmäkameroista? Kokemuksia?

8 kommenttia:

Tiina kirjoitti...

Ensimmäinen sana mikä pääsi suusta ulos kun näin tämän korun oli "OHOH" Jestas mikä koru!

mags kirjoitti...

Upea! Todella viehättävä koru!

katri kirjoitti...

O-HO!

siina*k kirjoitti...

Wow, upean runsas!

Kameroista... Olympukseen olen tykästynyt, blogini sivupalkista löytyy mulla oleva malli ja linkki siihen.

Outi kirjoitti...

Koru on kyllä upea! Jäin tosin miettimään, että eihän uniikin korun tarvitse olla niin jumalattoman työläs tai niin kalliista materiaaleista tehty kuin esim. Borejkolla - eli kyllä niillä uniikeilla koruilla voi itsensä elättää vähemmälläkin työmäärällä.

Esim. Magdalena Borejko tekee todella kauniita koruja, mutta ei minusta uniikin korun määritelmä millään tavalla edellytä, että työhön on käytetty päiväkausia ja kymmeniä dollareita kappaleelta maksavia kiviä ;)

Sirpale kirjoitti...

Kiitokset kommenteista.
Siina, mun täytyy käydäkin tutkimassa tuota sinun mainitsemaasi kameraa.
Outi: Uniikin määritelmä on vaikea, sehän tarkoittaa jotakin ainutlaatuista. Joku voi ajatella uniikin korun syntyvän siitä, kun laittaa peräkkäin eri helmiä nauhaan, ehkä se on juuri sillä hetkellä uniikki. Itse pidän uniikkina työtä, jossa on hieman enemmän yritystä. Materiaalien ei tarvitse olla kalliita, mutta korun täytyy erottua massasta jollakin tavalla. Nuo kaksi olivat tässä esimerkkeinä sen takia, että heidän korunsa ovat arvokkaampia, ja kun näin/koin kuinka kauan tuollaisen korun tekemiseen menee, ymmärrän hinnan paremmin kuin hyvin. Ja ostajahan sen korun valitsee ja lopullisen valinnan tekee. Valitettavasti olen itse noiden kalliimpien kivien perään, mutta se on minun syntini :)
Tässä minun korussanihan materiaalit eivät olleet tähtitieteelliset, mutta työhön käytetty aika kylläkin. Mutta olen tyytyväinen, koska takuulla toista samanlaista ja samansävyistä korua ei ole. Helmet on nimittäin sekoitettu eri nauhoista, joten tuntuisi uskomattomalta, jos joku tekisi juuri samanlaisen korun samanlaisella sekoituskertoimella :).
Sinun viimeisimmät dominot korusi ovat mielestäni uniikkeja: vaikka alkuperäinen idea ei ole sinun, kuvat ovat taatusti uniikkeja juuri kyseisiin koruihin.

Helmiliina kirjoitti...

Hurmaava ja valloittava!!

Elina kirjoitti...

Ihanan "glamour" koru. Tuosta kamerasta voin sanoa sen verran, että minulla on ainakin Nikonin järkkäreistä vain hyviä kokemuksia, vaikkei Nikon olekaan kovin hyvässä maineessa.